1-روغن موتور
موتور اتومبيل قطعاتی دارد که در موقع روشن بودن در حال چرخش، گردش و حرکت هستند. همه اينها بايد روغنکاری شوند. به بعضی از آنها بايد روغن با فشار برسد(مثل ياتاقانها). همان گونه که قبلا اشاره شد، روغن موتور در کارتر قرار دارد و داخل آن پمپ روغن يا اويل پمپ قرار گرفته‌است که وظيفه آن گرفتن روغن و فرستادن آن به مناطقی که بايد روغنکاری شود است. بنابراين بررسی روغن موتور دارای شرايط خاصی است، ضمناً سفتی روغن موتور(ويسکوزيته) 40 برای تابستان و 30 برای زمستان و يا روغن اتومات 50w20 است.

1-1 بررسی مقدار روغن
ابتدا خودرو را در محل بدون شيبی قرار مي‌دهيم و موتور را خاموش مي‌کنيم، چند دقيقه بعد ميل اندازه‌گير روغن را(گِيج) که روی آن دو خط تيره يکی در پايين و يکی در بالا حک شده است، بيرون مي‌کشيم؛ به طوريکه خط پايينی يعنی روغن از اين پايين تر نبايد باشد که خطرناک است و خط بالايی که به آن خط فول مي‌گويند يعنی روغن نبايد بيشتر ريخت زيرا برای موتور ضرر دارد. شرايط:

ميل اندازه‌گير روغن را کشيده:
روغن بايد فول باشد.
روغن بايد به رنگ قهوه‌ای روشن و يا عسلی باشد.
روغن بايد دارای چسبندگی باشد که به وسيله لمس آن بايد کمی کشيده شود.
نبايد سياه باشد يعنی لجنی دارای ناخالصي‌هايی است که بسيار ضرر دارد.

رنگ روغن نبايد سفيد يا شيری باشد که دليل بر آب و روغن قاطی شدن است يعنی واشر سرسيلندر در اثر گرم شدن بيش از حد و يا جوش آمدن‌های مکرر سوخته است.

بررسی روغن بايد هر 400 کيلومتر و يا کمتر صورت گيرد، چنانچه روغن با تمام شرايط استاندارد باشد، هر 5000 الی 6000 کيلومتر بايد تعويض شود.

کثيف بودن فيلتر هوا و فيلتر روغن و نيز هوای سرد زمستان روشن وخاموش کردن های مکرر و غنی شدن سوخت ،از جمله عوامل خراب شدن روغن موتور است.

2-1 روغن گيربکس وديفرانسيل
در هر 1000کيلومتر به وسيله سرويس کار انجام می گيرد ودر هر 50000هزار کيلومتر تعويض ميشود به اين روغن واسکازين مي‌گويند کمبود واسکازين و نداشتن باعث گرم شدن و سايش شديد دنده‌های گيربکس و ديفرانسيل شده و بسيار خطرناک است.

2-رادياتور
سيستم خنك كاری که شامل رادياتور، پروانه و واتر پمپ (پمپ آب)است بررسي‌هايی دارد.
آب داخل رادياتور بايد 5 ميلي‌متر بالای شبکه‌ها و زير گلوی دهانه رادياتور باشد. امروزه 65% آن ضد يخ-ضد جوش است. آب رادياتورهفته‌ای يک بار و يا زودتر بايد بررسی شود. کاهش آب رادياتور به مقدار کم در اثر بخار شدن طبيعی است اما کاهش زياد آن مربوط به خرابی در رادياتور و يا نشتی لوله‌ها و يا خرابی واتر پمپ است که بايد تمعير شود.

آبی که داخل رادياتور ريخته مي‌شود بايد فاقد املاح باشد و بهتر است زمانی که موتور خنک است ريخته شود، و پس از اين که موتور دقايقی کار کرد، يعنی زمان باز شدن ترموستات موتور دوباره سطح آن را بررسی کرد.از عوامل کاهش غيرطبيعی آب رادياتور، خرابی درب آن و نشتی از لوله‌ها مي‌باشد که بايد بررسی شود.

3-مخزن پمپ ترمز و کلاچ
پمپ ترمز دارای مخزنی است که بايد از روغن ترمز پر باشد. در زمان بررسی اگر از حد مجاز روغن کمتر داشت، ضمن جبران کاهش روغن بايد حتماَ به تعميرکار مراجعه کرد که يا نشتی دارد و يا لنت ترمز بسيار نازک شده است که در هر دو صورت بسيار خطرناک است. پمپ کلاچ را هم بايد مانند پمپ ترمز بررسی کرد.

4-باطري
باطری اتومبيل وظيفه تأمين برق مورد نياز کليه سيستم‌های الکتريکی در اتومبيل است. که نياز به بررسي‌هايی دارد. داخل خانه‌های باطری دارای صفحات مثبت منفی و آب مقطر و اسيد سولفوريک دارد.
وظيفه راننده اين است که هر دوهفته يک بار در پوش خانه‌های باطری را باز کرده و کمبود محلول آن را به وسيله ريختن فقط آب مقطر خالص تا حدّ 5 ميلي‌متر بالای صفحات جبران می کنيم. استفاده از آب معمولی به سبب داشتن املاح رسانا است و باعث تخليه خود به خودی و خرابی آن مي‌گردد.

در صورت عمر بالای باطری يا کاهش آب اسيد، در اثر کج شدن و يا شکستگی و يا شارژ زياد، چنانچه نياز به اسيد داشت بايد به وسيله غلظت‌سنج توسط باطری سازانجام پذيرد، درهنگام روشن بودن اتصالات آنها را برنداريم و مراقب باشيم که بر عکس نبنديم.

5-دينام
وظيفه دينام شارژ باطری مي‌باشد يعنی جبران برق مصرف شده باطری به عهده‌ی دينام است. اين وسيله در جلوی موتور به وسيله تسمه‌ای همراه آن مي‌چرخد. وظيفه راننده بررسی تسمه پروانه چه از نظر شُل بودن و يا پاره شدن آن و يا بيرون آمدن فيش يا سوکت ته دينام در اثر دست‌اندازها و همچنين کثيفی اتصالات فيش و دينام است.

6-استارت
وظيفه راه‌اندازی موتور را بر عهده دارد و در انتهای موتور در قسمت پايين آن نصب مي‌شود. هنگام استارت زدن در هر دقيقه 50 تا 60 دور موتور را مي‌چرخاند.
کابل مثبت باطری به پشت استارت (اتومات استارت) وصل مي‌شود و سيم‌کشی اتومبيل از پشت استارت شروع می شود. در صورتی که موتور استارت نخورد يا برق اتومبيل کاملاً قطع گردد. يکی از جاهايی که بايد بررسی شود، اتصالات پشت استارت است که يا درآمده و يا شل شده است.

7-تسمه پروانه
وظيفه انتقال نيرو از موتور به پروانه، دينام و واتر پمپ را بر عهده دارد. شل بودن، پارگی و پوسيدگی از خرابي‌های آن مي‌باشد.

8-سيستم جرقه زني
وظيفه‌ی ايجاد جرقه لازم برای احتراق مخلوط هوا و سوخت در موتور را بر عهده دارد،شامل شمع، کويل ودلکواست و در بعضی از خودروهای امروزی الکترونيکی است برسی های مربوط به آن شکستگی درب دلکو،چکش برق ويا معيوب شدن دهانه پلاتين و نيز بیرون آمدن اتصالات مربوط به آن است.

9-دستگاه سوخت رساني
در اتومبيل های قديمی شامل کاربراتوروپمب بنزين است وخودروهای جديد انژکتوری است. کشيدن بنزين از باک به کاربراتوردر مدلهای قديمي،وبه سيستم انژکتور درخودروهای جديد بعهده اين وسيله است.
کاربراتور هوا و بنزين را به نسبت يک قسمت بنزين و پانزده قسمت هوا بصورت پودرويا مخلوط به داخل موتور جهت احتراق ميفرستد،ولی در سيستم ها انژکتوری هوا جدا کشيده شده وسوخت هم جدابه موقع به اندازه مورد نياز می پاشد.

10-جعبه فيوز
بمنظور ايمن بودن دستگاهای برقی ازسوختن، فيوزبکاربرده ميشود،در صورت از کار افتادن سيستم های برقی فيوز های اين جعبه را برسی می کنيم محل آن درقسمت موتور ويا داخل اطاق زير داشبورت است.

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper