دوره آموزش فنی خودرو

آيا با طرز كار قطعات خودرو آشنا هستيد؟ اگر خودروی شما دچار مشكل شد آيا مي‌توانيد عيب آن را بيابيد؟ اگر در حين رانندگی آب رادياتور جوش آمد چه كار بايد بكنبد؟ پاسخ اين پرسش‌ها در دوره آموزش فنی خودرو بيان شده است.
يكی از مهمترين مهارت‌های رانندگی آشنايی با طرز كار قطعات خودرو است و راننده حرفه‌ای اين توانايی را دارد تا حداقل عيوب ساده را شخصاً رفع كند. همچنين آشنايی فنی و مكانيكی خودرو، بدليل شناخت راننده با قطعات خودرو باعث استفاده‌ی بهينه از خودرو خواهد كه خود منجر به افزايش طول عمر و كاهش هزينه‌های خودرو خواهد شد.
در اين دوره شما با جزئيات و زبان ساده با قطعات اصلی خودرو آشنا خواهيد شد و طرز كار و عيوب احتمالی آنها بررسی شده است. اين دوره جزء دروس اجباری برای دريافت گواهينامه نمي‌باشد ولی باعث افزايش شايان توجه كارايی راننده خواهد شد.
در اين دوره بصورت مبسوط به روش‌های نگهداری خودرو و شيوه‌ی تعويض و بررسی روغن موتور، روغن گيربكس - ديفرانسيل، نگهداری باتری خودرو، آشنايی با قطعات خودرو از قبيل دينام، استارت، پمی ترمز و كلاچ، كويل و دلكو، جعبه فيوز و آشنايی با نشانگر داخل اتاق و همچنين توصيه‌های پيش از سفر پرداخته شده است.

آمار و تحقيقات توسط کارشناسان بين‌الملی نشان مي‌دهد که بخشی از تصادفات و سوانح ناشی از رانندگي، مربوط به اتومبيل مي‌باشد، که دليل بر فقدان آموزشهای کاربردی فنی است، خوشبختانه شيوه نوينی که شرکت راهگشا برای صدور گواهينامه به عنوان سند امنيت در نظر گرفته و اجرا مي‌کند و پيشگام شده، يعنی ملزم کردن افراد متقاضی قبل از اخذ گواهينامه به آموزشهای اجباری آيين‌نامه، آموزش فني، تمرين با اتومبيل و آن هم کاربردی (سمعي، بصری وعملي) تاثير بسيار مطلوبی در کاهش نابساماني‌های مربوط به رانندگی داشته، استقبال بي‌نظير افراد جامعه در حد يک فرهنگ، ضرورت آموزشهای کاربردی را جدي‌تر خواهد کرد و بی شک در رفع نواقص طبيعی گامهای مهم و اساسی برداشته خواهد شد و همين امر مشوقی شد تا در راستای رفع نواقص گامی برداشته شود.

استفاده صحيح و آگاهی به توصيه‌های ايمني، علايم فنی و هشدار‌ دهنده که مديريت اداره آن به عهده راننده است، يعنی نگهداري، مراقبت و مهارتهای فنی در استفاده از خودرو است و متاسفانه اين امر جدی گرفته نشده است. اگر خودرو نو زود خراب مي‌شود، اگر موتور اتومبيل تازه تعمير باز هم خراب مي‌شود، اگر باطری جديد کار نمي‌کند، اگر لاستيک نو مي‌ترکد و... همه اين موارد در اثر عدم آگاهی و فقدان آموزشهای لازم است. منظور از آموزش تعمير و مکانيک قطعات نيست.

 تفاوت مهم بين مهارتهای فنی و مکانيکی در اتومبيل :
مکانيک به کسی مي‌گويند که اصول کار، ساختمان وعيب يابی و تعمير در يک قسمت از آن را تسلط کامل داشته باشد. اما شگردهای فنی رانندگی و روشهای کاربردی درست، چيز ديگری است و مي‌توان گفت يک تخصص جدا است که حتی برای يک مکانيک هم لازم است و دراين مجموعه گفتار به توضيحات آن مي‌پردازيم.

بررسي‌های لازم قبل از استفاده از خودرو درست پيش از حرکت و شروع به رانندگی بايد قسمتهايی از اتومبيل را وارسی کرد. بنابراين برای بررسی بايد تنها چند وسيله و يا قطعه انگشت شمار از حدود 13000 قطعه موجود در  اتومبيل را بشناسيم و آن اطلاعات ظاهری و آشنايی است و نه شناخت، که شناخت يعنی اصول کار، ساختمان، طرز کار و عيب‌يابی چه از نظر علمی و چه از نظر تجربی است.اين قسمت ها عبارتنداز:

 آ- موتور و پيرامون آن
روغن موتور - رادياتور - مخزن پمپ ترمز و کلاچ - باطری - دينام - استارت - تسمه پروانه - سيستم جرقه زنی - دستگاه سوخت رسانی - جعبه فيوز

ب-داخل اتاق:
نشان‌دهنده‌ی روغن - نشان‌دهنده‌ی شارژ - نشان‌دهنده‌ی آب - کنترل کننده‌ها- دورسنج - سرعت‌سنج

 پ-صندوق عقب:
جک - آچار چرخ - زاپاس - جعبه آچار و لوازم مورد نياز
 
ت-اطراف خودرو:
ميزان باد لاستيکها - جلوبندی و چراغها

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper