رانندگی کردن از محل کار به سمت خانه برای کارکنان شیفت عصر می تواند خطرناک باشد؛ بویژه اگر تمام طول شب را بیدار مانده باشند. علاوه براین احتمال اینکه کارکنان شیفت عصر هنگام رانندگی در نیمه شب با راننده های بی دقت و ناهشیار برخورد کنند، بسیار بیشتر است. مصرف مواد مخدر در حین رانندگی یکی از دلایل تصادفات مرگبار می باشد که علاوه بر زندگی خود فرد جان راننده های دیگر را هم به خطر می اندازد.

اغلب افراد فکر می کنند باز گذاشتن پنجره های خودرو یا گوش دادن به رادیو، آنها را بیدار نگه می دارد؛ با این حال مطالعات نشان داده است که این روش ها کارایی چندانی ندارند. در واقع این کارها نشانه بروز خستگی و خواب آلودگی هستند و باید سریعاً خودرو را متوقف کنید. اگر بعد از اتمام شیفت کاری تان خواب آلوده بودید، سعی کنید قبل از رانندگی چرت کوتاهی بزنید. به یاد داشته باشید که خواب به سرعت بر شما غلبه خواهد کرد.

چرا رانندگی در شب خطرناک است؟
یکی از پاسخ های روشن و بدیهی، تاریکی است. 90 درصد واکنش های رانندگان به بینایی آنها بستگی دارد و هنگام شب بینایی به شدت محدود می شود. بعد از غروی آفتاب درک عمق، تشخیص رنگ و دید محیطی کاهش می یابند. البته مشکلات دید در شب برای رانندگان مسن بیشتر است. یک راننده 50 ساله نسبت به یک راننده 30 ساله به دوبرابر نور بیشتر هنگام رانندگی نیاز دارد.

عامل دیگری که رانندگی در شب را خطرناک تر می کند، خستگی است. خستگی و سستی از طریق کاهش تمرکز و سرعت واکنش، رانندگی را بسیار سخت تر می کنند.

برای سالم رسیدن به خانه نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

1. اگر امکان دارد از کسی برای رانندگی کمک بگیرید. برای اینکار فردی را انتخاب کنید که هشیار باشد.
2. اگر خوابتان می آید، توقف کنید و چرت بزنید. یک مکان روشن را برای توقف انتخاب کنید و درهای ماشین را قفل کنید.
3. اگر می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
4. تدافعی رانندگی کنید.
5. هرگز برای رفع خستگی از الکل یا سایر مواد مخدر استفاده نکنید.

ماشین تان را برای رانندگی در شب آماده کنید

خوشبختانه می توانید با بررسی ماشین تان خطر رانندگی در شب را به حداقل برسانید و از راهنمایی های مخصوص برای رانندگی در شب استفاده کنید. بررسی ها و توصیه های زیر بسیار مفید و کارآمد هستند:

  • چراغ های جلو، عقب، راهنما و پنجره ها (از داخل و بیرون) تمیز نگه دارید.
  • چراغ های جلو را به درستی تنظیم کنید. اگر چراغ های جلو بد تنظیم شوند، دید سایر راننده ها را مختل می کنند و دیدن مسیر را هم برای شما مشکل می شود. 
  • غذاهای حاوی پروتئین مصرف کنید زیرا سطح هوشیاری را افزایش می دهند.
  • از سیگار کشیدن در حین رانندگی اجتناب کنید چون دود سیگار مانع دید درست در شب می شود.
  • اگر فکر می کنید راننده ها نمی توانند شما را ببینند، چراغ ها را روشن کنید تا به خوبی دیده شوید.
  • سرعت تان را کم کنید و فاصله تان را با خودروهای جلو و عقب افزایش دهید.
  • بیرون از منطقه روشن شده توسط چراغ های جلو نروید. باید بتوانید در منطقه روشن توقف کنید؛ در غیراینصورت مقابل خودروی شما مستعد تصادف خواهد بود. 
  • وقتی عقب خودرویی در حال حرکت هستید، نور چراغ های جلو نباید زیاد باشد زیرا باعث کاهش دید راننده جلویی می شود.

بیشتر ما اطلاعات زیادی درباره رانندگی در شب بویژه خطرات آن نداریم یا راه های موثر برای مقابله با این خطرات را نمی دانیم. پیاده کردن این راهنمایی های ساده می تواند جان شما را حفظ کند.

 

 

 

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper