زمستان در راه است و طبق اعلام سازمان هواشناسی زمستان سختی خواهد بود. نمی خواهیم درباره ال نینو و خبرهایی که این روزها زیاد درباره آنها شنیده اید، صحبت کنیم. می خواهیم شما را برای این زمستان سخت آماده کنیم. بیشتر کسانی که خودروی شخصی دارند، در فصل سرما بیشتر از ماشین شان استفاده می کنند. از طرفی برف و باران هم عامل تشدید ترافیک میشود. هوای ناسالم شهرهای بزرگ و سایر عوالم را هم که به این موارد اضافه کنید، اهمیت رانندگی ایمن در زمستان را بخوبی درک می کنید.

پیش از اینکه روزهای سرد و برفی زمستان شروع بشود، این راهنمای رانندگی در زمستان را بخوانید. در این راهنما سه روش اصلی برای رانندگی ایمن در زمستان را مرحله به مرحله یاد می گیرید. اگر فکر می کنید به این راهنما نیاز ندارید، پنج دقیقه وقت صرف مطالعه آن کنید تا نظرتان عوض بشود.

روش اول : از جاده خارج نشوید

- به ترمز ضربه بزنید (اگر ترمز ABS ندارید). احتمالاً اولین کاری که برای باقی ماندن در جاده میکند فشار دادن ترمزهاست. هرگز اینکار را نکنید. نتیجه اینکار از دست دادن کنترل خودروست. بجای فشار دادن ترمزها، روی آنها ضربه بزنید. وقتی می خواهید رعت ماشین را کم کنید به آرامی با پایتان به آن ضربه بزنید. وقتی سرعت ماشین بصورت تدریجی کم میشود، کنترل آن ممکن است. وقتی روی جاده لغزنده از ترمز استفاده می کنید، احتمال لیز خوردن وجود دارد. وقتی سرعت تان زیاد باشد، این احتمال بیشتر میشود. اگر جاده خیلی خیلی لغزنده است، تا جایی که می توانید از ترمز – بویژه سریع و ناگهانی – استفاده نکنید.

- هرگز در هوای برفی برای ترمز کردن عجله نکنید. خیلی قبل تر از اینکه لازم باشد، ترمز کنید تا مجبور نشوید ترمز را محکم فشار بدهید.

اگر نمی دانید چطور با ضربه زدن به ترمز سرعت ماشین را کم کنید، روی قسمتی از جاده یخ زده که کاملاً ایمن و خلوت است کمی تمرین کنید. کمی روی یخ رانندگی کنید و یک دفعه ترمز را فشار بدهید. می بینید ماشین چطور لیز میخورد؟ حالا یکبار دیگر همین تمرین را انجام بدهید اما به ترمز ضربه بزنید. حتماً شما هم متوجه تفاوت خواهید شد.

به تدریج سرعت بگیرید. لاستیک های ماشین شما برای لمس کردن جاده و ثابت شدن روی آن به زمان نیاز دارند. اگر خیلی سریع سرعت تان را زیاد کنید، چرخ ها بجای چسبیدن به زمین روی هوا می چرخند. خیلی آرام و تدریجی سرعت بگیرید و در همین حین حواستان باشد که لاستیک ها سطح تماس خوبی با سطح جاده داشته باشند. اگر نتوانستید سطح تماس لاستیک ها با جاده را زیاد کنید، سرعت تان را کم کنید و دوباره سرعت گرفتن را شروع کنید.

اگر در حین رانندگی متوجه شدید لاستیک ها خوب به زمین نچسبیده اند، ماشین را متوقف کنید و روی زمین کمی شن یا مواد مشابه بریزید. برای این تکنیک هم می توانید در مسیرهای برفی اما خلوت تمرین کنید. شروع به رانندگی روی مسیرهای برفی کنید و پدال گاز را فشار بدهید. احتمالاً چرخ ها با سرعت شروع به چرخیدن روی هوا می کنند. حالا یکبار دیگر امتحان کنید اما این دفعه گاز را آرام فشار بدهید تا لاستیک ها فرصت ایجاد تماس سطح جاده را پیدا کنند.


- یاد بگیرید چطور با لیز خوردن مقابله کنید. برای اینکار ابتدا باید پایتان را از روی گاز بردارید تا سرعت ماشین کم بشود و لاستیک ها دوباره به زمین بچسبند. خیلی آرام ماشین را به سمتی که می خواهید هدایت کنید. اگر فرمان را بیش از حد چرخاندید و ماشین دوباره به سمت مسیر قبلی لیز خورد، همچنا ماشین را در جهت موردنظرتان هدایت کنید. اگر جاده خیلی لغزنده باشد، چندبار باید اینکار را تکرار کنید تا به نتیجه برسید. وقتی ماشین در مسیر موردنظرتان قرار گرفت، آرام روی ترمز ضربه بزنید یا سرعت ماشین را زیاد کنید.

اگر ماشین لیز خورد، خونسردی تان را حفظ کنید. هرگاه دیدید نمی توانید جهت حرکت ماشین را تغییر بدهید، فشار بیشتری به فرمان بیاورید. البته نباید فرمان را سریع تکان بدهید و با حفظ فشار اینکار را تدریجی بکنید.

این تکنیک را هم در فضاهای امن تمرین کنید. روی یک مسیر لغزنده فرمان ماشین را رها کنید و سپس سعی کنید دوباره کنترل ماشین را در دست بگیرید. اینکار به شدت سرگرم کننده هم هست!

روش دوم : ماشین را برای زمستان آماده کنید


- ماشین را چکاپ کنید. آخر پاییز وقت آن است که ماشین تان را به تعمیرگاه ببرید و مطمئن بشوید همه چیز درست کار میکند. بدترین اتفاق در حین رانندگی در زمستان این است که ماشین خراب بشود. پس حتماً ماشین تان را قبل از زمستان به تعمیرگاه ببرید و مواد زیررا چک کنید :

  • لاستیک ها و باد لاستیک ها
  • باتری
  • کمربند و لوله ها
  • رادیاتور
  • ترمزها
  • سیستم اگزوز
  • بخاری
  • روغن موتور
  • چراغ ها
  • سیستم احتراق
  • برف پاک کن ها

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تمام طول زمستان برفی است، از لاستیک های زمستانی و دندانه دار استفاده کنید. این نوع لاستیک برف را له میکند و سطح تماس بیشتری با جاده ایجاد میکند.


- اگر لازم است تایرها را عوض کنید. اگر تایرها بیش از حد کهنه یا ساییده شدند، آنها را تعویض کنید. حتی اگر مکانیک تان می گوید هنوز عمر مفید تایرها تمام نشده است. می توانید این تایرهای کهنه را برای تابستان کنار بگذارید. مهمترین خطری که در زمستان راننده ها را تهدید میکند، لیز خوردن ناشی از کاهش سطح تماس با جاده است. پس اگر دندانه های روی تایر بیش از حد ساییده شده، شما هم در معرض این خطر قرار دارید. البته هنگام خرید تایر جدید هم باید استانداردها را در نظر داشته باشید و دنبال جنس ارزان و بی کیفیت نروید.


- در طول زمستان باد لاستیک ها را چک کنید. بطور معمول باد لاستیک خودرو در هوای سرد کم میشود. لاستیک هایی که کاملاً باید نشده باشند، دیرتر با حرکت فرمان هماهنگ میشوند که همین امر خطراتی مثل لیز خوردن را در پی دارد. هرچند هفته یکبار باد لاستیک ها را چک کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی باد دارند.

برای چک کردن باد لاستیک ها یا باید به تعمیرگاه بروید یا خودتان دستگاه مخصوص داشته باشید. اگر باد لاستیک ها کافی نبود، با یک منبع هوا به نوبت لاستیک ها را باد کنید. حواستان باشد که لاستیک ها را بیش از حد باد نکنید.


- زنجیر چرخ فراموش نشود. زنجیر چرخ یکی دیگر از وسایلی است که برای افزایش سطح تماس لاستیک با مسیر برفی طراحی شده است. بستن زنجیر چرخ کار بسیار ساده ای است و میتوانید به محض مساعد شدن شرایط جوی آنها را باز کنید. قبل از خرید زنجیر چرخ با مکانیک تان مشورت کنید تا بهترین نوع برای ماشین تان را به شما پیشنهاد کند.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوای برفی و تپه های شیب دار دارد یا کامیون های نمک پاش فعالیت چندانی ندارند، زنجیری بخرید که راحت باز و بسته میشود.


- برای خراب شدن ماشین آماده باشید. مهمترین نکته برای رانندگی ایمن در زمستان و هوای برفی این است که همیشه آماده باشید. به همین خاطر همیشه سیم جامپر و چند ابزار در ماشین داشته باشید. اگر هم می خواهید در زمستان با ماشین شخصی تان مسافرت بروید، حتماً غذا، آب و پتو با خودتان بردارید.

روش سوم : یک راننده باهوش باشید


- قبل از حرکت پنجره ها را تمیز کنید. قبل از پاک کردن برف روی شیشه ها حرکت نکنید. هنگام رانندگی در زمستان نباید فقط به دید آینه ها و شیشه جلو اکتفا کنید. کمی هم صبر کنید تا ماشین گرم بشود و بخار روی شیشه ها کاملاً از بین برود.

یکبار هم برف پاک کن ها را چک کنید تا مطمئن شوید یخ نزده اند. اگر می خواهید در حین بارش برف رانندگی کنید، خیلی مهم است که برف پاک کن درس کار کند. آینه ها را هم تمیز کنید.


- در محدوده های تمیز شده رانندگی کنید. در محدوده هایی رانندگی کنید که نمک پاشی شده اند یا با ماشن برف روب کاملاً پاک شده اند. بدنبال حرکت در مسیرهای کم ترافیک نباشید چون این مسیرها معمولاً پر از برف هستند و احتمالاً لیز خوردن در آنها زیاد است. مسیری را پیدا کنید که هم پاک شده باشد و هم بیش از حد ترافیک نداشته باشد.

نمک برف را آب میکند و باعث میشود لاستیک ها سطح تماس بیشتری با زمین داشته باشند. اما وقتی هوا خیلی سرد باشد، نمک کارساز نیست و بجای آن از ماسه استفاده میشود. ماسه هم روی یخ می شیند و تماس لاستیک ها با سطح جاده را بهتر میکند.

اگر در بزرگراه ها با ترافیک سنگین روبرو شدید، سعی کنید وارد مسیرهای فرعی بشوید. این وضعیت معمولاً راننده ها را آشفته میکند و می تواند باعث بروز تصادف بشود.

در ضمن با ماشین های برف روب و نمک پاش همکاری کنید. این ماشین ها خیلی آرام حرکت می کنند و یک راننده باهوش باید حواسش به این مسئله باشد.


- با نصف سرعت مجاز رانندگی کنید. رانندگی با سرعت زیاد علت اصلی بیشتر تصادفات در فصل زمستان است. رانندگی را با سرعت کم شروع کنید و سطح تماس لاستیک ها با زمین را بررسی کنید. حالا به تدریج سرعت تان را افزایش بدهید و لیز نخوردن و کنترل روی ماشین را نسبت به سرعت زیاد در اولویت قرار بدهید.

وقتی برف به سمت شیشه های جلوی خودرو میبارد، دید راننده ها کم میشود. به همین خاطر باید سرعت تان کمتر از حد مجاز باشد و اگر راننده متخلف یا ماشین خراب دیدید باید سرعت تان را کمتر هم بکنید.

اگرچه توصیه ما رانندگی آرام در زمستان است، اما باید حواستان به ترافیک هم باشد. آنقدر آرام رانندگی نکنید که ترافیک را بیشتر کنید یا راننده های دیگر را کلافه کنید.


- فاصله تان را با ماشین کناری حفظ کنید. در جاده ها و خیابان های برفی نباید خیلی به ماشین کناری تان نزدیک بشوید. در این شرایط یک ترمز ناگهانی یا لیز خوردن روی جاده باعث برخورد ماشین ها با هم میشود. فاصله تان باید بقدری باشد که اگر ماشین شما یا ماشین بغلی لیز بخورد، تصادف و برخوردی رخ ندهد.


- حواستان به یخ سیاه باشد. یخ سیاه تقریباً غیرقابل تشخیص است و تا وقتی روی آن قرار بگیرید، نمی توانید آن را ببینید. یخ سیاره معمولاً دو طرف جاده و زیر سایه ایجاد میشود. بیشتر راننده ها بدون اینکه یخ سیاه را ببینند با سرعت زیاد روی آن رانندگی می کنند؛ و همین باعث بسیاری از تصادفات در فصل زمستان است. پس حواستان به رانندگی باشد و اگر احتمال می دهید دو طرف جاده یخ سیاه شکل گرفته باشد، وارد آن قسمت ها نشوید. اگر هم تصادفاً روی یخ سیاه قرار گرفتید، نکات ایمنی بالا را رعایت کنید تا خطری پیش نیاید.

به محض اینکه برف شروع به آب شدن میکند، همه راننده ها باید سرعت شان را کم کنند. خطر دیگر رفتن سایر راننده ها روی یخ سیاه است. مرتب آینه ها را نگاه کنید تا فرصت کافی برای مقابله با راننده های متخلف یا نگران را داشته باشید.


- هر وقت لازم بود کنار بزنید. اگر وارد قسمتی از جاده شدید که می دانید احتمال تصادف زیاد است، بهتر است خودرو را متوقف کنید. کنار بزنید و صبر کنید تا شرایط برای رانندگی ایمن مساعد بشود. خیلی هم روی مهارت های رانندگی تان حساب باز نکنید چون همه مثل شما خوب رانندگی نمی کنند. چراغ های راهنما را هم روشن بگذارید تا مطمئن شوید بقیه راننده ها شما را می بینند. البته اگر ترافیک جاده ای که در آن هستید، سنگین است بهتر است خودرو را متوقف نکنید چون در این شرایط احتمال لیز خوردن ماشین ها زیاد است.

در حین توقف حتماً بخاری را روشن کنید و اگر پتو دارید از آن هم استفاده کنید. اگر هم در برف گیر افتادید، آرامش تان را حفظ کنید، با پلیس تماس بگیرید و همه ذخیره آب و غذایتان را یکجا نخورید.

رانندگی در مسیرهای گل آلود

با پایان فصل سرما باید خودتان را برای رانندگی در گل آماده کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که گل زیاد وارد جاده ها میشود، ادامه مطلب را بخوانید تا بجای برف در گل گیر نکنید.


1- آرام رانندگی کنید. اگر آرام رانندگی کنید، احتمال لیز خوردن ماشین روی گل و فرو رفتن در آن کمتر میشود. برای کنترل بهتر روش ماشین دنده های پایین تر را امتحان کنید.


2- هرگز پدال گاز را محکم فشار ندهید. اگر احساس کردید لاستیک ها از زمین جدا شده اند، پایتان را از روی پدال گاز بردارید (در سراشیبی) یا پدال را ثابت نگه دارید (در سربالایی). هیچ چیز جز فشار دادن محکم پدال باعث گیر کردن شما در گل نخواهد شد. وقتی پدال را محکم فشار می دهید، چرخ ها سریعتر می چرخند و راه برای فرو رفتن ماشین در گل باز میشود.


3- اگر سوار وانت هستید، پشت ماشین را با کمی وزنه سنگین کنید. وزنه ها را درست روی محور عقب ماشین بگذارید.


4- روی قسمت های بلند مسیر حرکت کنید. فرورفتگی ها معمولاً با آب پر میشوند و هرجا آب بیشتری باشد، گل بیشتری هست. تاجایی که می توانید روی قسمت های بلند مسیر رانندگی کنید.


5- ترمز ناگهانی ممنوع! اگر در سراشیبی افتاده اید، دنده را عوض کنید یا سرعت تان را کم کنید.


6- برای توقف پدال ترمز را فشار ندهید. درست مثل وقتی روی برف رانندگی می کنید، آرام روی پدال ضربه بزنید. این روش ترمز دقیقاً همان کاری است که ترمز ABS بطور خودکار انجام میدهد.

7- اگر ماشین لیز خورد، فرمان را در جهت حرکت ماشین بچرخانید. همینطور که فرمان را در جهت لیز خوردن ماشین می چرخانید، شروع به ضربه زدن روی ترمزها کنید. اگر نتوانستید جلوی لیز خوردن ماشین را بگیرید، آرام ماشین را از دو طرف مسیر فاصله بدهید. اگر سریع بپیچید احتمال چرخیدن یا افتادن ماشین وجود دارد.


8- اگر ماشین داخل گل گیر کرد، از آن خارج شوید. در چنین شرایطی بهترین کار این است که ماشین را پارک کنید و خودتان از آن خارج بشوید. کمی سنگ جمع کنید و آنها را دور چرخ های عقب و جلو بچینید. سوار ماشین بشوید و آرام شروع به حرکت کنید. این سنگ ها کمک می کنند چرخ ها به زمین بچسبند و از داخل گل جدا بشوند. اگر این روش جواب نداد، تعداد سنگ ها را آنقدر زیاد کنید که بالاخره از گل بیرون بیایید.

کم کردن فشار باد لاستیک ها هم به رانندگی ایمن در مسیرهای گل آلود کمک میکند. با اینکار سطح تماس لاستیک ها با زمین گل آلود بیشتر میشود.


9- همیشه موبابل همراه تان باشد. در کنار موبایل یک پاوربانک هم داشته باشید تا موبایل تان خاموش نشود. به این ترتیب اگر در گل گیر کردید، می توانید به مراکز امدادی خبر بدهید.

 

 

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper