در این سری از پست های آموزش رانندگی قصد داریم شما را با صفر تا صد رانندگی آشنا کنیم. فرقی نمی کند که قصد دارید از آموزش حضوری هم استفاده کنید یا نه، در هر صورت این آموزش جامع رانندگی میتواند کمک زیادی به شما بکند.

در این سری مقالات با نحوه آماده کردن خودر برای شروع رانندگی، ابزارهای کنترلی خودرو مثل پدال ها، نحوه رانندگی در خیابان، نحوه متوقف کردن خودرو و ... آشنا می کنیم. هر کدام از این بخش ها شامل چند زیر مجموعه هستند که بخوبی شما را با جزییان رانندگی آشنا می کنند. به همین خاطر مطالعه این دور اعتماد به نفس کافی برای نشستن پشت فرمان را به شما میدهد و اگر احیاناً ترسی داشته باشید، آن را از بین میبرد.

در این قسمت از آموزش جامع رانندگی با ابزارهای کنترلی ماشین آشنا می شوید. اگر تابحال رانندگی نکرده باشید، این قسمت برای یادگیری مناسب مراحل بعدی رانندگی اهمیت زیادی دارد. در حین آشنایی با این ابزارها باید در نظر داشته باشید که این ماشین های مختلف ابزارهای متفاوت دارند. مربی رانندگی هم آموزش را از همین ابزار شروع میکند.


وقتی با این ابزار آشنا می شوید، بهتر است از مربی بخواهید درباره نحوه کار موتور و نکات ایمنی به شما توضیح بدهد. خودتان هم می توانید در این باره تحقیق کنید.

آشنا شدن با همه ابزارهای کنترلی ماشین کمی زمان میبرد چون جای آنها در ماشین های مختلف فرق میکند. کاملترین اطلاعات درباره کنترل خودرو را هم میتوانید در دفترچه ماشین بخوانید.

این قسمت در آزمون رانندگی هم اهمیت زیادی دارد و باید آن را به دقت مطالعه کنید.

رانندگی ایمن خیلی بیشتر از استفاده صحیح از ابزارهای کنترلی است. رانندگی ایمنی یعنی همه این ابزارها را بشناسید، وقت استفاده از آنها را بدانید و حواستان به رانندهای دیگر هم باشد و خیلی چیزهای دیگر.

استفاده صحیح از ابزار کنترل برای رانندگی ایمن ضروری است و بدون اینکار رعایت بقیه موارد فایده ای نخواهد داشت. مطمئنشوید این قسمت را بخوبی یاد گرفته اید و سپس سراغ قسمت های بعدی آموزش جامع رانندگی بروید.

در این قسمت از آموزش جامع رانندگی، موارد زیر را بررسی می کنیم :

  • استفاده صحیح و به موقع از پدال ها
  • استفاده سریع از ترمز و گاز
  • استفاده به موقع از ترمز دستی
  • کنترل صحیح و آسان دنده
  • استفاده صحیح از ابزارهای کمکی مثل چراغ های راهنما، شیشه پاک کن و بقیه سوئیچ ها

پدال ها

در حین رانندگی از پدال ها برای کنترل سرعت و قدرت ماشین استفاده می کنیم.

ماشین های دنده دستی سه پدال دارند : ترمز، کلاچ، گاز و ماشین های دنده اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک دو پدال دارند : ترمز و گاز.

اولین چیزی که توجه یک تازه کار را جلب میکند، این است که تعداد پدال ها سه تاست اما راننده دو پا دارد. همین دو پا برای کنترل پدال های ماشین کافی است. دوتا از پدال ها سرعت ماشین را کنترل می کنند و یکی دیگر سرعت را کم میکند؛ به همین خاطر می توانید با دوپا آنها را کنترل کنید.

ماشین های اتوماتیک فقط دو پدال دارند و به همین خاطر پای چپ راننده کاملاً آزاد خواهد بود.

پدال گاز


پدال گاز با پای راست کنترل میشود و سرعت موتور را کنترل میکند. وقتی گاز را فشار می دهید، موتور قدرت بیشتری پیدا میکند تا خودرو سرعت بیشتری بگیرد و راحت تر سربالایی ها را طی کند. رها کردن گاز هم باعث کاهش سرعت ماشین میشود (مگر اینکه در سر پایینی باشید).

احتمالاً مربی آموزش رانندگی تان از اصطلاح " گاز دادن " استفاده میکند که به معنای بیشتر فشار دادن پدال گاز است.

پدال ترمز


پدال ترمز هم مثل گاز با پای راست کنترل میشود (فقط راننده های رالی بطور همزمان از این دو پدال استفاده می کنند). این پدال هر چهار چرخ ماشین را آرام میکند یا ماشین را متوقف میکند.

با فشار دادن ترمز چراغ های ترمز پشت ماشین هم روشن میشود. به این ترتیب سایر راننده ها هم متوجه می شوند که شما قصد دارید سرعت خودرو را کم کنید.

در حین آموزش رانندگی با " ترمز تدریجی " هم آشنا می شوید. ترمز سریع به معنای استفاده کنترل شده از ترمز برای کاهش تدریجی سرعت است.

پدال کلاچ


برای استفاده از این پدال باید از پای چپ استفاده کنید. وقتی کلاچ را فشار می دهید، ارتباط بین موتور و چرخ ها قطع میشود. با این قطع ارتباط می توانید دنده را عوض کنید یا ماشین را متوقف کنید.

بعد از اینکه اصول حرکت دادن ماشین و متوقف کردنش را یاد گرفتید، کنترل کلاچ را هم یاد خواهید گرفت. با کنترل کلاچ می توانید سرعت ماشین را به حداقل برسانید که در بسیاری از موقعیت های رانندگی ضروری است.

ابزارهای کنترل دستی

ابزارهای کنترل دستی به آن دسته ابزارهایی گفته میشود که برای استفاده از آنها باید از دست استفاده کنید. مهمترین این ابزارها فرمان، ترمز دستی و دنده هستند. سایر ابزارهای رانندگی هم به شما کمک می کنند تا با سایر راننده ها ارتباط برقرار کنید و به آنها بگویید حرکت بعدی تان چیست؛ مثل چراغ های راهنما و سایر چراغ های خودرو.

فرمان

فرمان ماشین را به سمت چپ یا راست هدایت میکند یا ماشین را در یک خط مستقیم نگه می دارد.


بهترین راه برای بخاطر سپردن موقعیت صحیح دست روی فرمان، در نظر گرفتن صفحه ساعت است. دست چپ تان را در موقعیت ساعت 9 یا 10 قرار بدهید و دست راست تان را در موقعیت ساعت 2 یا 3 قرار بدهید. وقتی فرمان را با این روش نگه می دارید، حداکثر کنترل را روی ماشین خواهید داشت و در مواقع اضطراری هم بهتر میتوانید ماشین را کنترل کنید.

دنده


بیشتر ماشین ها چهار یا پنج دنده اصلی و یک دنده خلاص دارند. با دنده ها می توانید ماشین را با سرعت های مختلف برانید. برای عوض کردن دنده باید کلاچ را فشار بدهید و دنده را در موقعیت مورد نظرتان قرار بدهید (در ادامه بیشتر درباره تعویض دنده می خوانید).

اگر به شکل جعبه دنده نگاه کنید، می بینید که شبیه حرف H است. همین کمک میکند راحت تر جای دنده ها را بخاطر بسپارید. جای دنده خلاص در بیشتر ماشین ها یکی است اما جای بقیه دنده ها فرق میکند.

ترمز دستی

ترمز دستی برای ثابت نگه داشتن ماشین بعد از ترمز کردن استفاده میشود. در واقع این ترمز، ترمز پارک کردن است. هیچ وقت در حین حرکت از ترمز دستی استفاده نکنید.

برای استفاده از ترمز دستی باید دکمه روی ترمز را بزنید و پدال ترمز را رها کنید یا فشار بدهید. یک چراغ روی داشبورد ماشین قرار دارد که به شما می گوید ترمز دستی فعال است.

به دو دلیل نباید از ترمز دستی در حین حرکت ماشین استفاده کنید :

  • این ترمز فقط دوتا از چرخ ها را کنترل میکند و به همین خاطر میتواند باعث لیز خوردن ماشین بشود.
  • برخلاف پدال ترمز، ترمز دستی حالت تدریجی ندارد (یا فعال است یا غیرفعال). فشار دادن ترمز دستی در حین حرکت باعث قفل شدن چرخ ها میشود که خطرناک است. 

سوئیچ کنار فرمان

این سوئیچ چند دکمه کوچک دارد و پشت فرمان قرار می گیرد. با این سوئیچ می توانید چراغ های راهنما و فلاش های عقب و جلو و کنار ماشین را روشن کنید. برای استفاده از این سوئیچ لازم نیست دست تان را از روی فرمان بردارید و فقط باید انگشت هایتان را تکان بدهید.

قبل از تغییر جهت از این سوئیچ استفاده کنید تا راننده های دیگر بدانند میخواهید چکار کنید. در حین آموزش رانندگی یا وقتی خودتان رانندگی نمی کنید، به ماشین های اطراف تان دقت کنید. می بینید که راننده های زیادی راهنما نمی زنند یا خیلی دیر می زنند. راهنما وقتی فایده دارد که قبل از تغییر جهت استفاده بشود.

بیشتر ماشین ها روی حالت سه فلاش تنظیم می شوند. یعنی با یکبار زدن دکمه چراغ ها سه بار چشمک می زنند. برای برخی از راننده ها این سه دفعه کافی نیست و به همین خاطر بهتر است دوبار دکمه را بزنید. بویژه روزهای اول رانندگی اینکار را بکنید تا درصد خطای خودتان و راننده های دیگر را کاهش بدهید.

ابزارهای دیگر

چراغ ها، دکمه ها و سوئیچ های متعدد جلوی ماشین اولین چیزی است که توجه هر راننده تازه کاری را جلب میکند. اما یک راننده حرفه ای باید همه این چراغ ها و سوئیچ ها را بشناسد و بداند چطور از آنها استفاده کند.

با گدشت زمان تعداد این چراغ ها و دکمه ها بیشتر بشود چون فناوری و ایمنی خودررها بیشتر میشود. این روند هیچوقتمتوقف نخواهد شد و به همین خاطر در ادامه این مبحث فقط موارد مشترک در ماشین ها را بررسی می کنیم.

تعداد و تنوع این ابزارهای فرعی به اندازه تعداد و تنوع مدل های ماشین است. پس بجای تکیه بر آموزش های رانندگی، دفترچه راهنمای ماشین را مطالعه کنید تا درباره همه ابزارها دانش کافی بدست بیاورید.

ابزارهایی که در ادامه این مبحث به آنها می پردازیم، تقریباً در همه ماشین ها وجود دارند و شناخت آنها برای رانندگی ایمن ضروری است. ممکن است مربی رانندگی در جلسات اول راجع به ابزارهای فرعی صحبت نکند. اینکار چند دلیل مهم دارد : کمتر گیج می شوید، زودتر رانندگی را یاد می گیرید و زودتر وارد آموزش عملی می شوید.

چراغ های هشدار دهنده و کنترلی که در قسمت بعدی معرفی میشوند به اندازه این ابزارها مهم نیستند اما نقش مهمی در رانندگی ایمن دارند.

 

 

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper