هر قسمتی از ماشین که از بیرون مایع یا هوا دریافت می کند، به ابزاری نیاز دارد که مواد خوب را از بد جدا کند تا فقط آنچه را که برای ماشین و موتور خوب است انتخاب کند و به سایر مواد اجازه ورود ندهد. به همین دلیل ماشین ها فیلتر هوا و سوروغن خت دارند. باید بدانید که فیلترهای خودرو باید مرتباً چک شوند و درواقع تعویض آنها یکی از مهمترین قسمت های نگهداری صحیح از خودرو است.تعویض مرتب فیلترهای خودرو تاثیر مهمی در عمر و عملکرد موتور دارد. 

 در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تعویض فیلترهای خودرو آشنا کنیم؛ کاری که در عین سادگی جانی دوباره به خودروی شما می دهد و هزینه های تعمیر خودرو را هم کاهش می دهد. فیلترهای هوا و سوخت آلوده می توانند موجب عملکرد ضعیف، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر موتور شوند. این کار ساده می تواند از تمام این عواقب جلوگیری کند.

اما این کار را چندوقت یکبار باید انجام داد؟ برای پاسخ این سوال باید به دفترچه راهنمای سازنده خودرو مراجعه کنید. اما اگر به دفترچه دسترسی ندارید، ما این فواصل زمانی را پیشنهاد می کنیم: فیلتر هوا هر 12 ماه یا 12000 مایل، فیلتر خودرو هر 2 سال یا 24000 مایل.

تعویض فیلتر هوا
یادگیری نحوه تعویض فیلتر خودرو بسیار آسان است و باعث صرفه جویی در هزینه ها هم می شود. اگر اینکار را خودتان انجام دهید، هزینه های کمتری به تعمیرکارتان پرداخن خواهید کرد.

اول، ماشین را پارک کنید و کابوت را بالا بزنید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا موتور خنک شود. درحین خنک شدن موتور سراغ ابزارتان بروید و یک چاقو، دو پیچ گوشتی متوسط و یک پیچ گوشتی چهارسو بردارید.

فیلتر هوا معمولاً در یک جعبه پلاستیکی مشکی نزدیک به بالای موتور قرار دارد. احتمالاً این جعبه بزرگترین قطعه غیرفلزی است که خواهید دید. وقتی آن را پیدا کردید جعبه را باز کنید. اکثر این جعبه ها با گیره های فلزی به هم وصل شده اند. یک چاقو یا پیچ گوشتی دوسو را بین گیره ها بگذارید و با کمک آن تمام گیره هایی که قابل باز کردن هستند را باز کنید. گاهی اوقات فیلتر هوا هم با چند پیچ بلند نگه داشته شده است، دراینصورت باید این پیچ ها را هم باز کنید.

بعد از بازکردن جعیه پلاستیکی می توانید فیلتر هوا را داخل آن ببینید. معمولاً رنگ فیلتر هوا روشن است تا به سادگی بتوان کثیفی های روی آن را دید. حالا باید فیلتر را جدا کنید. فیلترها معمولاً سلولزی هستند و در گوشه های آنها از پلاستیک استفاده شده است.

حالا باید فیلتر را بررسی کنید. آن را مقابل نور خورشید قرار دهید و ببینید میزان جرم و کثیفی در آن چقدر است. اگر بدون قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید هم متوجه شدید که رنگ آن تغییر کرده و بسیار تیره تر شده است، باید آن را تعویض کنید.

فیلتر جدید را داخل محفظه پلاستیکی بگذارید و گیره های آن را محکم ببندید. در انتخاب فیلتر جدید دقت کنید و اگر اولین بار است که خودتان اینکار را می کنید، بهتر است فیلتر قدیمی را داخل یک پلاستیک بگذارید و به فروشگاه ببرید تا یک جایگزین درست انتخاب کرده باشید.

تعویض فیلتر سوخت
تعویض این فیلتر کمی سخت تر از تعویض فیلتر هوا است. این فیلتر معمولاً در قسمت بالای موتور و نزدیک فیلتر هوا قرار دارد. با این حال، در برخی از خودروهای جدید فیلتر سوخت داخل مخزن سوخت قرار دارد و به همین خاطر باید اینکار را به مکانیک تان بسپارید.

در قدم اول اگر زندگی تان را دوست دارید، هر نوع ماده قابل اشتعال را از خودرو دور کنید.

دوم، برای دسترسی بهتر تمام قطعه های پلاستیک بزرگ بالای موتور را جدا کنید. اینکار را می توانید با یک پیچ گوشتی دوسوی بزرگ انجام دهید.

حالا باید در عقب خودرو دنبال خط سوخت بگردید. قطر آن تقریباً به اندازه قطر یک انگشت است و نرم و منعطف است. این قطعه از فیلتر سوخت که عقب خودرو قرار دارد، آمده است.

فیلتر را پیدا کردید؟ حالا کارتان را شروع کنید. برای تعویض فیلتر روغت به 2 مداد، چند پیچ گوشتی دوسو و چهارسو و چند آچار نیاز دارید.

خط سوخت معمولاً با یک گیره کوچک به فیلتر روغن متصل شده است. این گیره را با استفاده از یک پیچ گوشتی – معمولاً چهارسو- جدا کنید و ته یک مداد را داخل سر باز خط سوخت کنید تا جلوی بیرون آمدن گازولین گرفته شود. البته چیزی که برای اینکار استفاده می شود لزوماً نباید یک مداد باشد؛ بلکه باید آن را با توجه به قطر خط سوخت انتخاب کنید.

بعد از اینکه سر خط سوخت را پوشاندید می توانید فیلتر سوخت را جدا کنید. این فیلتر معمولاً با چند پیچ و مهره محکم شده است. یک سوکت با اندازه مناسب پیدا کنید و فیلتر را جدا کنید. احتمالاً در اینجا هم یک شلنگ دیگر که در طرف دیگر فیلتر سوخت قرار دارد، خواهید دید. این شلنگ را هم مثل شلنگ قبلی جدا کنید و سر آن را با یک مداد ببندید.

فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید مقایسه کنید و مطمئن شوید که اندازه آن درست است و آن را درست در جای خودش قرار دهید. اغلب اوقات یک فلش روی فیلتر قرار دارد که جهت درست قرار گرفتن فیلتر را نشان می دهد.

قطعاتی که جدا کرده اید را از آخر به اول سر جایشان برگردانید. قبل از اینکار یکبار دیگر فیلتر را چک کنید تا مطمئن شوید آن را درست سرجایش گذاشته اید.

دقت کنید که روی فیلتر و جایی که شلنگ ها به آن وصل می شوند، دو شفت فلزی (یا پلاستیکی) قرار دارد. در قسمت انتهایی آنها برآمدگی های کوچکی وجود دارد؛ مطمئن شوید که خطوط لاستیکی روی فیلتر آنقدر از این برآمدگی ها دور شده اند که بتوانید آنها را با دست بگیرید.

همچنین باید به گیره های انتهای فیلتر هم دقت کنید. آنها را بین برآمدگی ها و بدنه فیلتر قرار دهید و سپس آنها را کاملاً سفت کنید تا از نشت سوخت جلوگیری شود.

نکته دیگری که باید در حین تعویض فیلتر سوخت به آن دقت کنید، شلنگ ها هستند. اگر شلنگ ها شکننده یا پوسیده شده اند حواستان باشد که هنگام تعویض فیلتر آنها را هم تعویض کنید.

بعد از اینکه همه چیز را دوباره سرجایش گذاشتید، موتور را برای چند دقیقه روشن کنید و شلنگ ها و بقیه اتصالات را چک کنید تا مطمئن شوید که سوخت نشت نمی کند.

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper