لاستیک های کم باد پوسیدگی لاستیک ها را افزایش می دهند، مصرف سوخت را بالا می برند و می توانند منجر به ترکیدن لاستیک ها شوند.

بسیار مهم است که همیشه باد لاستیک های خودرو را فشار مشخصی داشته باشد. اما فقط با نگاه کردن به لاستیک ها نمی توان اینکار را بدرستی انجام داد. اکر لاستیک ها کمی کم باد بنظر می رسند احتمالاً میزان فشار کمتر ازمقدار توصیه شده است. چک کردن و پرکردن دوباره باد لاستیک ها حداقل یکبار در ماه باید به یک عادت برای همه رانندگان تبدیل شود. در این مطلب روش درست و کامل انجام اینکار مهم را به شما خواهیم آموخت.

چک کردن فشار لاستیک

با این روش می توانید با کمترین زحمت فشار باد لاستیک های خودروتان را چک کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک فشار سنج باد لاستیک است. این وسیله را می توانید از فروشگاه های قطعات خودرو و با قیمت مناسب تهیه کنید.

1. میزان فشار باد لاستیک مناسب خودروتان را پیدا کنید. این اطلاعات معمولا روی یک برچسب زرد که روی دیواره داخلی درب سمت راننده چسبانده شده، نوشته می شود ( همچنین می توانید در دفترچه راهنمای خودرو هم فشار مناسب خودرو را پیدا کنید). ممکن است میزان فشار پیشنهادی برای لاستیک های عقب و جلو متفاوت باشد و یا بسته به نوع استفاده از خودرو این میزان تغییر کند.

2. وقتی فشار لاستیک را چک کنید که لاستیک ها سرد هستند زیرا میزان فشار توصیه شده برای خودروی شما در این حالت اندازه گیری و ثبت شده است. وقتی رانندگی می کنید، لاستیک ها گرم می شوند و به همین خاطر اگر وقتی لاستیک ها گرم هستند فشار را اندازه بگیرید به رقم درستی نخواهید رسید. معمولاٌ برای سرد شدن لاستیک ها نیم ساعت زمان لازم است. البته می توانید اینکار را صبح و قبل از استفاده از خودرو انجام دهید.

3. درب والف را بردارید و آن را در یک جای مطمئن بگذارید.

4. فشارسنج را روی میله والف فشار دهید. برای رسیدن به رقم درست فقط باید یک تا دو ثانیه فشار سنج را روی والف نگهدارید. وقتی فشارسنج را روی والف بگذارید و بعد از رها کردن آن یک صدای هیس خواهید شنید.

5. میزان فشار لاستیک را از روی نشانگر فشارسنج بخوانید.

 

حالا باید فشار فعلی لاستیک را با فشار توصیه شده توسط سازنده خودرو مقایسه کنید. اگر فشار لاستیک کمتر از میزان توصیه شده است باید لاستیک تان را دوباره باد بزنید.

به عنوان مثال ممکن است در دفترچه خودروی شما فشار مناسب 32 psi ذکر شده باشد و فشار فعلی لاستیک شما 29 psi باشد. در این حالت شما باید فشار لاستیک را افزایش دهید. برآورد می شود هر سه درجه ((psi فشار کمتر از میزان مناسب خودرو یک درصد به مصرف سوخت اضافه می کند و پوسیدگی لاستیک را هم 10 درصد افزایش می دهد. بنابراین 10 درجه فشار کمتر باعث هدررفت 3 درصد سوخت و افزایش 45 درصدی پوسیدگی لاستیک می شود.

پرکردن باد لاستیک

دو راه برای باد زدن دوباره لاستیک های خودرو و رسیدن به فشار مناسب وجود دارد. می توانید یک دستگاه کمپرسور هوا از فروشنده های قطعات خودرو بخرید و هربار که لازم است اینکار را خودتان انجام دهید. با این حال، اکثر مردم اینکار را به تعمیرکارشان می سپارند. هزینه اینکار هم زیاد نیست و سپردن آن به تعمیرکار هزینه های زیادی دربر ندارد.

تنظیم فشار لاستیک

در ادامه می توانید مراحل تنظیم فشار لاستیک را بخوانید:

1. ماشین تان را نزدیک کمپرسور پارک کنید تا شلنگ آن به همه لاستیک ها برسد.
2. درپوش های والف را بردارید و آنها را در جای مطمئنی بگذارید.
3. دستگاه را روشن کنید یا اگر دستگاه روشن باشد باید صدای موتور آن را بشونید.
4. سر شلنگ را روی میله والف فشار دهید و اهرم را بفشارید. باید حرکت هوا را در شلنگ احساس کنید و صدای پر شدن لاستیک را هم بشنوید. احتمالاً بعد از جریان هوا نگه داشتن شلنگ روی میله ولف کمی سخت خواهد شد.
5. با رها کردن اهرم کمپرسور می توانید بفهمید که لاستیک به فشار مناسب رسیده است یا خیر. با استفاده از فشارسنج نصب شده در سر شلنگ می توانید بفهمید که به حداکثر فشار رسیده اید. وقتی به حداکثر فشار رسیدید بهتر است کمی از باد لاستیک را خالی کنید.
6. فشار همه لاستیک ها را باید به یک میزان تنظیم کنید. (اگر لاستیک ها گرم هستند باید فشار را سه درجه کمتر از میزان توصیه شده تنظیم کنید؛ با این حال باید بعد از اتمام کار بازهم فشار را چک کنید.)
7. با استفاده از فشارسنج دوباره فشار لاستیک ها را چک کنید. اگر فشار بیشتر از میزان توصیه شده است کمی از فشار را خالی کنید و دوباره فشار را خالی کنید.
8. سرپوش های والف را دوباره سرجایش بگذارید.

حالا وقت آن است از مصرف بهینه سوخت لذت ببرید؛ عمر مفید لاستیک هایتان را افزایش دهید و مهمتر از همه ایمن ایمن برانید.

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper