پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیك‏ های خودرو است كه ممكن است در اثر وارد شدن میخ یا یك شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیك‌هایی كه بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب كاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌كند. میانگین عمر لاستیك‌ها معمولا ۹۶ هزار كیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حركت كردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد كمتر می‌شود.


پنچر شدن لاستیك خودرو اتفاق خوشایندی نیست اما وقتی پیش می‌آید لازم است بدانیم چطور آن را برطرف كنیم. برای اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه شوید.

پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیك‏های خودرو است كه ممكن است در اثر وارد شدن میخ یا یك شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیك‌هایی كه بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب كاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌كند. میانگین عمر لاستیك‌ها معمولا ۹۶ هزار كیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حركت كردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد كمتر می‌شود.

این نكته را در نظر داشته باشید كه جفت تایر های جلو وعقب از نظر سطح آج لاستیك باید شبیه هم باشند اگه یكی از لاستیكهای جلو نو باشه واون یكی كهنه باشه ماشین ممكنه یه طرف بكشه ولاستیك نو رو هم زود فرسوده میكنه پس موقع تعویض لاستیكها دقت كنید كه جفت لاستیك جلو وجفت لاستیك عقب شبیه هم باشند.

هرگز زمان تعویض تایر را تا موقعی كه كاملا ساییده و سطح آنها صاف شده یا رویه آنها ترك خورده باشد به تعویق نیندازید. به‌طور منظم با كنترل فشار هوای داخل لاستیك‌ها، بالانس كردن لاستیك‌ها و میزان كردن فرمان می‌توان عمر لاستیك‌ها را افزایش داده و از پنچر شدن آنها جلوگیری كرد.

طرز تعویض لاستیك خودرو

اگر خودرو دنده اتوماتیك است، دنده را در حالت پارك قرار دهید و اگر سیستم دنده دستی است، آن را در وضعیت دنده عقب قرار دهید. فلاشرهای عقب را روشن كرده و ترمزدستی را بكشید. مطمئن شوید كه همه سرنشینان از خودرو پیاده شده‌اند. سپس پشت خودرو، مثلث خطر یا یك شیء منعكس‌كننده نور قرار دهید؛ به طوری كه حداقل از ۴۵ متری دیده شود.

برای آنكه مطمئن شوید كه ماشین سر نمی‏خورد و از روی جك خارج نمی‌شود یك تكه آجر، سنگ، چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع جلو یا عقب تایر ماشین به صورت مورب قرار دهید. گذاشتن مانع برای جلوگیری از حركت در سطوح شیب‌دار است. در سطح صاف هم بهتر است اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد زیر چرخ عقب مانع گذاشته شود.

جك را در محل مناسب كه در راهنمای خودرو مشخص شده، زیر ماشین قرار دهید. به آرامی جك بزنید تا ماشین بلند شود.

مطمئن شوید كه جك به خوبی با ماشین درگیر شده است. جك زدن را تا جایی ادامه دهید كه ماشین به اندازه كافی از زمین بلند شود و بتوان پیچ‌های لاستیك را كه در تماس با زمین است باز كرد.

اگر رینگ دارای قالپاق است برای دسترسی به پیچ‌ها آن را بردارید. همه پیچ‌ها را شل كنید اما به طور كامل درنیاورید. اگر پیچ‌ها مدت زیادی است كه باز نشده‌اند ممكن است باز كردن آنها مشكل باشد. اگر روغن ترمز همراه دارید كمی از آن را روی پیچ‌ها بریزید و چند دقیقه صبر كنید. پیچ‌ها را به صورت متقاطع و دایره‌ای باز كنید.

جك زدن را ادامه دهید تا چرخ به‌طور كامل از روی زمین بلند شود. مهره‌ها را از روی پیچ‌ها باز كنید. لاستیك را به‌طور كامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید كه در صورت در رفتن جك آسیبی به ماشین نرسد. سوراخ‌های رینگ زاپاس را در امتداد پیچ‌ها قرار داده و با كمی فشار و به آرامی لاستیك را جا بزنید. پس از جا زدن لاستیك‌ها مهره‌ها را ابتدا با دست ببندید و به صورت یكی در میان و ضربدری با استفاده از آچار سفت كنید.

برای سفت كردن مهره‌ها، اهرم جك را در جهت مخالف پیچانده و خودرو را پایین بیاورید. مطمئن شوید كه خودرو به طور كامل روی زمین قرار گرفته است. لاستیك پنچر را در پوشش زاپاس قرار دهید. پس از اتمام كار اشیایی را كه برای اطمینان در جلو یا عقب خودرو قرار داده‌ بودید، بردارید.

 

 

 

 

QRcode شرکت مهندسی انفورماتیک کلیک هوشمند گیلان  آدرس دفتر مرکزی شرکت کلیک هوشمند گیلان

 

 

 

 

JoomShaper